Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2011

Μερικοί αριθμοί για μη μηχανολόγους.

Κάποια μέρα βαριόμουν και έκανα μερικές αριθμητικές πράξεις με το μυαλό μου.

Tις κράτησα γραμμένες, επειδή θεωρώ ότι δίνουν τη σωστή αριθμητική διάσταση, σχετικά με την ταχύτητα των πραγμάτων που συμβαίνουν σε έναν κινητήρα, αλλά και επειδή δείχνουν ότι αν γνωρίζεις μερικά υποτυπώδη μεγέθη για το μοτέρ σου, μπορείς να κατανοήσεις και μερικά άλλα, που πολλοί θεωρούν ψιλά γράμματα "για επιστήμονες".

Πήρα λοιπόν σα βάση τον κινητήρα που είχα τότε στα χέρια μου, έναν κινητήρα Harley Shovelhead 1340 με διαδρομή εμβόλου 108 mm.

Ένας τέτοιος κινητήρας λοιπόν, όταν περιστρέφεται με 900σαλ(ρελαντί):

- Κάνει 900 στροφές το λεπτό => 15 στροφές το δευτερόλεπτο

- Άρα η κάθε περιστροφή του στροφάλου διαρκεί 6,7 εκατοστά του δευτερολέπτου (0,067sec).

- Το πιστόνι καλύπτει λοιπόν 108 (να κατέβει) + 108 (να ανέβει) = 216mm σε 0,067 sec

- H μέση γραμμική του ταχύτητα λοιπόν είναι 3,2 μέτρα το δευτερόλεπτο ή 11,6 χλμ/ώρα. (Λάβετε υπόψη ότι κάθε φορά που ο στρόφαλος κάνει μία πλήρη περιστροφή, η γραμμική ταχύτητα του πιστονιού είναι 0 σε δύο σημεία, στο άνω και το κάτω νεκρό σημείο.
Μιλάμε για κίνηση, με συνεχώς μεταβαλλόμενη ταχύτητα, οπότε μπορούμε να μιλάμε μόνο για μέση γραμμική ταχύτητα).

- Προχωρώντας λίγο ακόμα:

-Ένας τέτοιος κινητήρας έχει στη διάθεσή του έναν εκκεντροφόρο εισαγωγής με  διάρκεια ανοίγματος 232 μοίρες, δηλαδή 0,64 μίας πλήρους περιστροφής, δηλαδή 0,64x0,067 = 0,043 sec για να γεμίσει το θάλαμο καύσης.
Τά μόρια του αέρα λοιπόν πρέπει να ταξιδέψουν από το φιλτροκούτι μέχρι το θάλαμο καύσης (περίπου 25cm,) σε 0,043 sec (4 εκατοστά του δευτερολέπτου), θα έχουν λοιπόν μέση ταχύτητα 5,81 m/sec ή περίπου 21km/h. Και πάλι να πούμε ότι η ταχύτητα αυτή είναι μέση. Η μάζα του αέρα επιταχύνεται από το 0 και καταλήγει με μια ταχύτητα σχεδόν διπλάσια από τη μέση ταχύτητα, να εισάγεται μέσα στο θάλαμο καύσης.

Aν οι 900 σαλ γίνουν 5800 σαλ (μέγιστη ιπποδύναμη του συγκεκριμένου μοτέρ) :
- Η κάθε περιστροφή του στροφάλου διαρκεί 1 εκατοστό του δευτερολέπτου.
- H μέση γραμμική ταχύτητα του πιστονιού λοιπόν γίνεται 20,6 μέτρα το δευτερόλεπτο ή 74,2 χλμ/ώρα.
- Aναλογικά, η μέση ταχύτητα του αέρα θα χρειαστεί να είναι 37,44m/sec ή 135km/h.

Τι χρειάστηκε να γνωρίζουμε για να βρούμε όλα αυτά τα νούμερα; Δύο πράγματα. Διαδρομή εμβόλου και διάρκεια ανοίγματος εκκεντροφόρου εισαγωγής.
Βρήκαμε μερικά πολύ χονδροειδή νούμερα, που δεν είναι στο χιλιοστό του δευτερολέπτου, αλλά έχουμε μια αίσθηση για το τι συμβαίνει εκεί μέσα.

Π.χ. τώρα καταλαβαίνουμε ότι όταν ο αέρας που ωθείται μέσα στην κεφαλή με καμιά 100στή χλμ/ώρα συναντά ανωμαλίες στο δρόμο του, χάνει τη γραμμικότητα της κίνησής του, με αποτέλεσμα τη μείωση της ταχύτητας και επομένως του γεμίσματος της κεφαλής με αέρα.

Επίσης, όταν αυτός ο αέρας με αυτήν την ταχύτητα μπαίνει μέσα σε μια κεφαλή, δημιουργείται ένα μπάχαλο στην πορεία του. Φαντάσου ένα κύμα από καμμιά 200ριά σφαιρίδια να μπαίνει μέσα σε ένα φλίπερ. Κάτι παρόμοιο θα συμβεί στα μόρια του αέρα.

Η κίνησή του λοιπόν μέσα στην κεφαλή, (το φλίπερ που λέγαμε), που εξαρτάται από το σχήμα της κεφαλής, προσδίδει και την πορεία του μετώπου της φλόγας, που θα εξαπλωθεί με αρχή γενόμενη από το μπουζί.

Θα παρατήρησες ότι μιλάω μόνο για αέρα και καθόλου για μίγμα καυσίμου.
Αυτό γιατί δε μας ενδιαφέρει ΚΑΘΟΛΟΥ η παρουσία του καυσίμου στις πράξεις μας.
Άσε που το καύσιμο μπορεί να εισαχθεί τελευταία στιγμή με απευθείας ψεκασμό μέσα στην κεφαλή, οπότε, γιατί να ασχολείσαι;
Είναι δουλειά του σχεδιαστή του κινητήρα να βρει τον καλύτερο τρόπο, ανάλογα με τις ανάγκες του, για να βρεθεί μέσα στην κεφαλή το καύσιμο, τη στιγμή και στην ποσότητα που χρειάζεται.
Αυτό που ενδιαφέρει εμάς είναι να καταλάβουμε τι συμβαίνει εκεί μέσα, όσο πιο απλοϊκά γίνεται.

(Αν σας ενδιαφέρει θα συνεχίσω, αλλιώς θεωρείστε το εγκεφαλικό λόγω Χριστουγέννων).

5 σχόλια:

  1. Έλα ρε, αυτά είναι ψιλά γράμματα "για επιστήμονες"... αλλά τέλος πάντων συνέχισε. Χαχαχα...

    Διαβάζωντας το κείμενο και περί δυναμικών αερίων, θυμήθηκα πάλι ότι πρέπει κάποια στιγμή να αγοράσω το Scientific Design of Exhaust and Intake Systems του Philip Smith...

    Καλή συνέχεια, τελείωνε και η άνοιξη είναι κοντά να πάμε καμιά βόλτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εσύ βρε είσαι επιστήμονας και εκτός target group του συγκεκριμένου κειμένου! :P
    Τώρα που είπες για το Exhaust design, θυμήθηκα που διάβαζα κάπου ότι "ξέρεις ότι έφτιαξες το σωστό θάλαμο διαστολής για τον κινητήρα σου, όταν διαπιστώσεις ότι δε χωράει με τίποτα πάνω στη μοτοσυκλέτα"!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. File eimai apo athina kai thelw na anakataskeuasw mia virago 400ara tou 95' den exw asxolithei pote me ton xwro. An boreis na me diktiwseis me magazia kai sinergeia se athina tha sou imoun eugnomwn. Btw to blog sou einai para poli kalo gia ellinika dedomena keep it up file! respect.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Γειά σου Chris. Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Ο λόγος που αποφάσισα να δημιουργήσω το δικό μου chopper χωρίς τη βοήθεια "ειδικών" του είδους είναι ότι όπου και να απευθύνθηκα, βρήκα προχειρότητα, πολλά λόγια και μαρμελάδα τίποτα. Στα λεφτά όμως όλοι ήταν "μπόλικοι". Τώρα, όσον αφορά τα μηχανάκια σου, θα προτιμούσα στη θέση σου να ασχοληθώ με το CBX πρώτα. Είναι 125, μικρό μηχανάκι, οπότε φτηνό, οπότε δε θα στοιχίσει πολύ το λάθος. Τα ανταλλακτικά του είναι σχετικά απλά, μπορείς να το πετσοκόψεις χωρίς τύψεις αφού η αξία του είναι χαμηλή και δεν είναι ιδιαίτερα συλλεκτικό. Θα είναι λοιπόν μια εύκολη πλατφόρμα για να δεις τα αποτελέσματα των πράξεών σου και θα σου δώσει τεράστια χαρά να δημιουργήσεις κάτι μικρό μεν, αλλά όλο δικό σου. Το Virago μπορεί να σε περιμένει για όταν θα έχεις αποκτήσει εμπειρία και θα έχεις δικτυωθεί στην περιοχή σου. Μη φοβάσαι να ζητήσεις από το διπλανό συνεργείο, αλλά μην τον πρήξεις κιόλας. Ζήτα λίγα από πολλούς, όχι πολλά από λίγους. Προσπάθησε μέχρι να φτάσεις στο όριό σου και μόνο τότε απευθύνσου παρακάτω. Και όταν δε σε βοηθάει κανένας άλλος, στείλε μου μνμ. Κάτι θα προσπαθήσω κι εγώ, αλλά πρώτα βάλε τον εαυτό σου στη δοκιμασία. Όταν λέμε chopper, εννοούμε χειροποίητο. Κατά προτίμηση, από τα δικά σου χέρια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. kala ta les simfonw apolita. To mono pou me apasxwlei kai den borw na kanw giati den exw ergaleia kai bistolia einai na kanw chopping to frame. ola ta alla ginodai me ypomoni kai epimoni pisteuw. 1000 euxaristw file padws.

    ΑπάντησηΔιαγραφή